Tordenvarsling

Tordenvejr - er ikke golfvejr!

Hvordan skal du forholde dig på banen, hvis uvejret er ude?

Mollerup har tordenvarslingssirene

Golf og tordenvejr er en dårlig blanding, og en potentiel livsfarlig situation. Enkeltstående træer, berøring af metalgenstande, den åbne plads og skovbrynet er alle elementer, som ubetinget bør undgås i tordenvejr.

Orientér dig om vejret og risiko for torden INDEN du starter en golfrunde, når vejrudsigten melder risiko for torden – og husk det er ALTID spillerens eget ansvar at søge i sikkerhed i tilfælde af tordenvejr.

Tordenhytter

Man kan søge ly i en af de to tordenhytter (placeret ved hul 6 og mellem hul 12 & 13) – eller i klubhuset.

Mollerup Golf Club Luftfoto
Golfspillere

Sirenevarslinger

Sirenen har et output på 115 dB på 30 meters afstand. Det betyder at varsling er tydelig hørbar på hele golfbanen.

Når faren er drevet over, vil sirenen lyde igen.

Sirenen er sponseret af elektronikvirksomheden HSS Enginering, der har 25 ansatte. Firmaet designer, producerer og installerer varslingssystemer i ind- og udland, og de primære kunder er olie- og forsvarsindustrien. HSS Engineering er også firmaet bag Beredskabsstyrelsens landsdækkende (og verdens største) varslingssystem, der består af knap 1.100 sirener, som afprøves hvert år første onsdag i maj.

Gode råd er ingen garanti, men .......

Gode råd og simple huskeregler er INGEN GARANTI, men overholder du disse, kan du med stor sandsynlighed spille din runde færdig når uvejret er drevet forbi:

• Gå væk fra dit golfudstyr, da det virker som elektrisk leder
  • Hold dig væk fra høje træer og master
  • Lynet er ca. 1 km væk for hver 3 sekunder der går imellem lyn og torden
  • Er der 5 – 10 sekunder imellem lyn og torden er situationen farlig, og der bør straks søges ly.
    NB: Golfbiler er ikke sikret mod lyn. Klubhuset eller tordenhytterne – eller en rigtig bil er de sikreste steder at opholde sig.

06:34 marts 2024